Doğaçlama Prototip

Ciddi Şekilde Eğlenirken Kronik Zorluklara Etkin Çözümler Geliştirirken (Bir Tur 20 dakika)

Eğlenceli olmak önemsiz ya da anlamsız olmak değildir ya da hiçbir şey olmayacakmış gibi davranmak değildir. Tam tersine birbirimizle eğlenirken özgür bireyler olarak ilişki kurarız ve ilişki sürprizlere açıktır; olan her şey sonuçtur, açık olasılıkların öngörülemeyen korkusu ciddiyettir. Ciddi olmak belirli bir sonuç için bas yapmaktır. Eğlenceli olmak sınırsız olasılıklara izin vermektir. – James Carse

Neler yapılabilir? Öğrenmek ve iyileşmek için bilginin üç seviyesine aynı anda dokunarak bir grupla iletişim kurabilirsiniz: (1) Katılımcılar tarafından paylaşılan açık bilgi; (2) birbirinin performansını gözlemleyerek keşfedilen sözsüz bilgi; (3) gizli bilgi, örneğin, ortaya çıkan ve beraberce geliştirilen yeni fikirler. Bu güçlü kombinasyon dönüştürücü deneyimlerin kaynağı olabilir ve aynı zamanda ciddi şekilde eğlencelidir. Katılımcılar, kronik ve yıldırıcı problemleri belirler ve çözümlere doğru aksiyon alır. Çeşitli bir topluluk, bir problemi çözmeye yarayan basit öğeleri abartmaya davet edilir. Doğaçlama çizimlerde sunulan yenilikler, ayrı ayrı ya da birlikte kullanılabilen parçalardan artımlı bir şekilde birleştirilir. Ciddi bir işi bitirmek için eğlenceli bir yoldur.

Özgürleştiren Yapılar - Doğaçlama Prototip
Özgürleştiren Yapılar – Doğaçlama Prototip

Beş Yapısal Element

1.Daveti Yapılandırma

  • Katılımcıları işlerindeki sinir bozucu kronik bir zorluğu belirlemeleri için davet edin daha sonra durumu ve olası çözümleri ifade ederek zorluğu irdelemek için eğlenceli yollar deneyin, icat edin ve keşfedin.

2. Alan Nasıl Düzenleniyor ve İhtiyaç Duyulan Materyaller

  • Odanın önünde ya da ortasında açık bir alan veya sahne.
  • Gerekliyse sahne donanımı.
  • Tüm katılımcıların yerleşebileceği küçük sandalye kümeleri.

3. Katılım Nasıl Dağıtılıyor

  • Oyuncu ya da gözlemci olarak herkes dâhil olur.
  • Birkaç gönüllü “oyuncu” olur.
  • Geri kalan herkes gözlemci ve değerlendirici olarak hareket eder daha sonra yaratıcı ortak oyuncu olurlar.

4. Gruplar Nasıl Oluşturuluyor

  • “Sahnede” bir küçük grup oyuncular.
  • Kalan herkes küçük gruplar halinde sahnenin önünde ya da etrafında.

5. Adımların Sıralanması ve Zaman

  • Neler yapılacağını anlatın ve adımları açıklayın. 2 dakika.
  • Canlandırılacak senaryoyu ve çeşitli rolleri anlatarak sahneyi hazırlayın. 3 dakika.
  • Sahnedeki oyuncular senaryoyu canlandırırlar. 3 – 5 dakika.
  • Her bir küçük gözlemci grubu 1-2-4-Herkes’i kullanarak oyundaki başarılı ve başarısız parçalar hakkında bilgi alır. 5 dakika.
  • Her bir gözlemci grup başarılı parçaları yeni bir prototipte bir araya getirir ve gruptaki gönüllüler kendi grupları içinde yeni prototipi canlandırırlar. 5 dakika.
  • Gözlemci grupların birindeki katılımcılar gelişmiş bir prototipleri olduğuna karar verirse sahneye çıkmaya gönüllü olur ve tüm grup önünde kendi versiyonlarını sahnelerler. 3-5 dakika.
  • Pratikte kullanılacak kadar iyi bir ya da daha fazla prototipe ulaşana kadar kaç tur gerekiyorsa o kadar tur yapın.

NEDEN? Amaçlar

  • İnsanları yeni düşünce şeklinde kendi yollarında hareket etmelerini sağlayın: Doğaçlama Prototip gerçek hayatın bir provasıdır.
  • Yıldırıcı görünen bir işi küçük parçalara bölün.
  • Herkesin hayal etme gücünü zorlukları çözmeye çekin ve odaklayın.
  • Soğuk ve dirençli davranışlardan kurtulun.
  • Verimsiz ya da üretken olmayan eğitimler yerine merak uyandıran ve eğlenceli bir alternatif oluşturun.
  • Fonksiyonlar ve disiplinler arası bariyerler olmadan çalışın.
  • İnsanların problemi çözme davranışına sahip çalışma arkadaşlarından öğrenmelerine yardım edin.

İpuçları ve Tuzaklar

  • Mümkün olduğunca kapsayan olun: Farklı rollerden kişileri etkinliğe davet edin.
  • Keşif ve Aksiyon Diyalogları’ndan ve Basit Etnografya’dan her sahne için anlamlı temalar ve abartılı sınırlar çizin.
  • Senaryonun karmaşıklığına göre üç destekleyici rol oluşturmayı düşünün: sahne yöneticisi, direktör ve kolaylaştırıcı.
  • Hayal edilemeyen ya da yeni firiklerin üretilmediği sahneleri baştan oynayın.
  • İnsanları, empati yaparak varsayım yapmamaya ve önyargılardan kurtulmaya davet edin. Örneğin hemşire doktor, doktor hemşire, öğrenci öğretmen rolünü oynasın.
  • Gerektiğinde oyuncuları yönlendirmesi için direktörle konuşun.

Tekrarlar ve Varyasyonlar

Daha iyi (ve daha kötü) aksiyonlar keşfetme hedefiyle seyircileri küçük gruplarda sahneyi yeniden oynamaya davet edin. Ayrı küçük grupların kendi Doğaçlamalarını sergilemesiyle başlayın daha sonra “alkış metre” ile kazananın belirleneceği bir yarışmaya davet edin.

Yeniliklerin yayılmasına yardımcı olmak için (ne olduğunu ve ne olabileceğini belirtin) StoryBoard Tasarımı, Yer Değiştir & Paylaş ve Kullanıcı Deneyimi Balık Fanusu ile bağlayın ve dizi haline getirin.

Örnekler

  • Hastane eğitmenleri geleneksel kurslar için alt yazılı Doğaçlama Prototip yaptılar.
  • Satış danışmanları müşterileriyle etkileşimde yeni yollar bulmak için kullanabilirler.
  • Yöneticiler onlara rapor veren kişilerle olan etkileşimlerini daha üretken hale getirebilirler.
  • Sağlık hizmeti verenler hastalar ve yakınları ile hayatın son bulması ve geçici bakım konuşmalarını deneyimlemek için kullanabilirler.
  • Öğretmenler sınıf davranışını bozanlara etkin cevapları keşfedebilmek için kullanabilirler.
  • Güvenlik konularında ayakta kalabilmeleri için genç hemşirelerin eğitiminde kullanılabilir.

Atıf: Özgürleştiren Yapı, Henri Lipmanowicz ve Keith McCandless tarafından geliştirilmiştir. Antonas Mockus (Bogota eski belediye başkanı) ve Doğaçlama sanatçılarından esinlenilmiştir.

Yardımcı Malzeme

Aşağıda Doğaçlama Prototip tanıtılırken kullanılan sunum bulunmaktadır.

Doğaçlama Prototip Yardımcı Malzeme
Doğaçlama Prototip Yardımcı Malzeme

Özgürleştiren Yapılar’ın tamamına buradan erişebilirsin.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir