Scrum Masterın 42 Görevi

Scrum Master'ın 42 Görevi
Scrum Master’ın 42 Görevi

Scrum Master’ın 42 Görevi

Bu makalenin odağı Scrum Masterın 42 Görevi. Scrum eğitimi verirken ya da Scrum Master’lık yaparken aşağıdaki sorular ile oldukça sık karşılaşmaktayım.

  • Neden Scrum Master ve Ürün Sahibi rolleri farklı kişiler tarafından yerine getirilir?
  • 10 kişiden oluşan bir Geliştirme Takımı’nın, Scrum Master’ının işi tam zamanlı bir iş midir, ya da iyi bir Çeviklik eğitimi almış bir yazılım geliştirici bu rolü üstlenebilir mi?

Bu soruların arkasındaki varsayım şudur;

Scrum Master’lık tam zamanlı bir rol değildir. Bu soruların sahipleri varsayarlar ki iki görevi birleştirerek ya da iki rolün görevini bir kişide toplayarak paradan tasarruf edebilirler.

Bu sorular Scrum Master’lığa yeni başlayanlar, Ürün Sahipleri, Geliştirme Takımı üyeleri, Müdürler ve Proje Sponsorları tarafından sorulur. Herkes, Scrum içindeki 3 rolden Geliştirme Takımı üyeliğinin tam zamanlı bir iş olduğunu düşünür, çünkü o tüm gün bir ürün geliştirir. Ürün Sahipliğinin  tam zamanlı bir iş olduğunu düşünür çünkü Ürün Sahibi tüm gün boyunca ürün geliştirilmesi için çalışır. Fakat Scrum Master’ın işinin ne olduğu hayalden öte değildir, Scrum Master’lık neden tam zamanlı bir iş olsun ki diye düşünülür.

Belki de bu soruları soranlar Scrum Master’ın tüm gün boyunca ne yaptığını bilmiyorlardır.

Aşağıda Scrum Master’ın işi diyebileceğim 42 madde listeleniyor:

Toplantılar

  • Takımın toplantılarını ayarlamak, bu aşağıdakileri içerir:
  • Hazırlık
  • Toplantıyı yönetme
  • Toplantı sonrası düzenlemeler
  • Retrospektif toplantılarına dair bilgileri tutma. Bu toplantılar özel toplantılardır. Bu nedenle onları ayrı bir yerde tutarım.

Takım Dinamikleri

  • Takım üyelerine koçluk etme, örneğin bire bir koçluk
  • Çatışmalarda arayı bulma
  • Takımın kararlar almasına yardımcı olma
  • Geliştirme Takımı’na kendini organize etmesi için teşvik etme
  • Geliştirme Takımı’nın yüksek teknik kalite amacı ile Ürün Sahibi’nin daha fazla iş, özellik elde etme amacı arasında arayı bulma

Öğrenme

  • Çevik olmaya ilişkin her şeyi öğrenmeye devam etme, örneğin kullanıcı gruplarını ziyaret etme, konferanslara katılma, kitap okuma, blog yazma vb.
  • Çevik olmaya ilişkin her şeyi takım üyeleri ile görüşme
  • Takımın bilgi yayıcılar oluşturmasına yardım etme
  • Takıma geri bildirimde bulunma
  • Takımı Çevik Mühendislik Pratikleri’ni kullanması için teşvik etme. Bu Scrum Master’ın zamanını harcadığı önemli bir konudur. Örnek Çevik Mühendislik Pratikleri, tek tıkla teslim, sürekli teslim, projenizi çok yönlü geliştirip gerektiğinde bir özelliği o anda aç/kapa yapabilme kabiliyeti ve çok daha fazlası
  • Takım ile Çevik yönetim yenilikleri hakkında konuşma
  • Kurum içinde bulunan diğer Scrum Master’lar ile sürekli olarak bilgi alışverişinde bulunma
  • Gemba Walk yapma

Ürün

  • Kullanıcı Hikayeleri yazmaya ya da iş maddelerini küçük parçalara ayırmaya yardım etme
  • Ürün vizyonunu yazma ya da adapte etmeye yardım etme
  • Ürün İş Listesi maddelerini sıralamaya yardım etme
  • Teslim planlamasına yardım etme
  • Geliştirme Takımı’nın işi hakkında bilgi sahibi olma

Büyük Resim

  • Birbiriyle görüşmesi gereken insanları bir araya getirme
  • Her Proje Sponsoruyla düzenli olarak iletişimde bulunma
  • Kurum Yönetimine yapılacak raporlamalarda Takıma yardımcı olma
  • Kurum içindeki Çevik Topluluğa yardımcı olma
  • Takım, kurum ve organizasyonun bilgi alışverişi yapabilmesi için Open Space, World Cafe gibi toplantı ve etkinlik düzenleme
  • Kurum içinde bilgilerini paylaşma örneğin, blog yazma, kurum içi konferans düzenleme
  • Takımın her üyesi ve Proje Sponsorları için Çeviklik konusunda bağlantı kişi olma
  • Organizasyon içindeki insanlara öğrenme fırsatları verme. Örneğin; konuşmalar hazırlama, atölyeler hazırlama böylece Teknik Borç gibi önemli Çeviklik kavramlarını öğrenmelerini sağlama

Değişim

  • Takımın engelleri aşmasına yardım etme
  • Takımın değişimi daha kolay benimseyebilmesi için yeni metrikler önerme

Yansıtma

  • Çeviklik ve Scrum değerlerini takıma yansıtma
  • Takıma onların düzenlemelerini hatırlatma örneğin standartlar, sözleşmeler
  • Sürecini sürekli geliştirebilmesi için takıma yardımcı olma
  • Gözlem yoluyla takım dışında gelişen konuları takıma aktarma
  • Açık uçlu sorular sorma
  • Takımın kullandığı tüm modelleri kontrol etme, örneğin Sprint İş Listesi, metrikler ve takıma gerçek dünya ile bunlar arasındaki farkı gösterme

Çeşitli

  • Dışarıdan gelen dikkat dağıtıcılar ile takım arasında tampon görevi görüp takımın odaklı bir şekilde kalması için takıma yardım etme
  • Scrum Araçlarını(İş Listesi, Scrum Duvarı, Aksiyon Duvarı, Grafikler) koruyabilmesi ve devamlılığı sürdürebilmesi için takıma yardım etme
  • Geliştirme Takımı’na ve Ürün Sahibi’ne uygun bir Bitti Tanımı bulabilmeleri için yardım etme
  • Geliştirme Takımı’na ve Ürün Sahibi’ne uygun bir Hazır Tanımı bulabilmeleri için yardım etme

Yukarıda bahsedilen her şeyi yaptınız ve/veya düşündünüz mü? Mola verin, tükenmiş olmalısınız.

Biz, Scrum Master’lığın bir Scrum Takımı için tam zamanlı bir pozisyon olduğunu düşünüyoruz. – Scrum Master Manifesto

Kaynak : http://agiletrail.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir