Sözlü Olmayan İfadeler Aracılığıyla İleriye Dönük Görüşleri ve Yolları Ortaya Çıkar (40 dakika)
Canlı bir hayal gücü, tüm vücudu ona itaat etmeye zorlar. – Aristotales
Ne yapılabilir? İnsanların, kelimelerle ifade etmesi güç duygular, davranışlar ve örüntüler gibi gizli kalmış bilgilere erişmelerine yardım edebilirsiniz. İnsanlar yorulduğunda, kafaları şiştiğinde ve mantıksal düşünmenin sınırlarına eriştiklerinde mantık dışında kalan fikirleri anımsamalarına yardım edebilirsiniz. Evrensel anlamı olan, çizmesi kolay beş sembolle bireysel ya da grup dönüşümleri hakkında hikâyeler anlatılabilir. Birlikte resmetmenin eğlenceli doğası daha fazlasının mümkün olduğunu ve birçok yeni cevabın beklendiğini işaret eder. Beraber Resmet, insanların ne söylediklerine ya da yazdıklarına bakılmasının önüne geçer böylece yaratıcılığın sınırlanması engellenir. Birlikte Resmet aynı zamanda fikirleri gün yüzüne başka türlü çıkmayacak kişilerin kendilerini ifade edebilmeleri için yeni bir yol sunar.
Beş Yapısal Element
1.Daveti Yapılandırma
- Katılımcıları kendilerinin karşılaştıkları ya da ortak olan bir zorluk hakkında hikâye anlatmaları için davet edin. Bunu yaparken sadece beş sembolü kullanılabilirler ve kelime kullanamazlar.
2. Alan Nasıl Düzenleniyor ve İhtiyaç Duyulan Materyaller
- Açık bir duvar ya da boş flipchart.
- Kalemler, eğer eğlenceli olmasını istiyorsanız pastel kullanabilirsiniz.
3. Katılım Nasıl Dağıtılıyor
- Herkes dâhil edilir çünkü beş sembolü çizmek herkes için kolaydır.
- Tüm katılımcılar bireysel çizimlerini aynı anda yaparlar.
4. Gruplar Nasıl Oluşturuluyor
- Bireysel olarak sembollerin çizimini deneyimleyin.
- Çizimlerin birinci ve ikinci taslakları yapılır.
- Çizimleri yorumlamak için 1-4 arası küçük gruplar oluşturulur.
- Tüm grup özetler (büyük gruplar için 1-2-4-Herkes kullanılabilir).
5. Adımların Sıralanması ve Zaman
- Beraber resmetme fikrini beş sembolü çizerek ve tanımlayarak açıklayın. 5 dakika.
- Çember = bütünlük;
- Dikdörtgen = destek;
- Üçgen = hedef;
- Sarmal = değişim;
- Yıldız insan = ilişki;
- Katılımcıları beş sembolü çizmeye davet edin: çember, dikdörtgen, üçgen, sarmal, yıldız insan. 5 dakika.
- Katılımcıları, sembollerin bir karışımını kullanarak bir hikâyenin ilk taslağını bireysel çalışarak ve kelime kullanmayarak oluşturmaya davet edin. Bu hikâye bir zorluk ya da yenilik üzerinde çalışmanın “hikâyesidir”. 10 dakika.
- Katılımcıları sembollerin büyüklüğü, yeri ve renklerini abartarak hikâyelerini detaylandıracakları ikinci bir taslak oluşturmaya davet edin. 10 dakika.
- Katılımcılardan çizimlerini yorumlamaları için başka bir katılımcıyı ya da küçük gruplarını davet etmelerini rica edin. Katılımcılara çizimi yapan kişinin konuşmayacağını hatırlatın. 5 dakika.
- Tüm gruba “Çizimlerin neyi gösteriyor?” diye sorun. Büyük gruplar 1-2-4-Herkes kullanabilir. 5 dakika.
Aşağıda 40 dakikalık Birlikte Resmet seanslarında oluşturulan görsel hikâyeler bulunuyor.
NEDEN? Amaçlar
- Sözlü ya da doğrusal yollarla erişilemeyen içgörüleri ya da düşünceleri ortaya çıkarmak.
- Yenilik için tüm bilgi kaynaklarına dokunmak (açık, sözsüz, gizli/ortaya çıkmak üzere olan).
- Yeni buluşların eşiğindeki bir araştırmaya ya da maceraya işaret etmek.
- Bir vizyonun ya da karmaşık dinamiklerin ortak anlayışını geliştirmek veya derinleştirmek.
- Grup üyeleri arasında yakın ilişkiler kurmak.
İpuçları ve Tuzaklar
- Katılımcılara “İnce çizim becerileri gerekli değil – mükemmellik ihtiyacınızı aşın! Çocukvari çizimler eğlenceli görünür ve diğerlerinin hayal etme yeteneğini yakalar!” diyerek resmetmenin esas amaç olmadığını hatırlatın.
- Çizim yetkinlikleri konusunda fazla yardımcı olmayın.
- Çizimlerde ortaya çıkanları anlamaları için katılımcılara yardım edin (genellikle sürprizler yaşanır).
- Diğerlerinin anlamaları için örnek bir hikâye çizin ya da anlatın.
- Katılımcıların çizimlerini kamera ya da video kaydedicilerle kaydedin.
- Grup olarak yeniden bir araya geldiğinizde çizimlere dönün.
- Resmetmenin iyileştirici olarak güçlü olabileceğini unutmayın; duygusal tepkilere hazırlıklı olun.
Tekrarlar ve Varyasyonlar
- Etkinlik sırasında bir kişi konuşulanları görsel olarak çizebilir (eğer gerçekten gerekliyse kelimeler eklenebilir).
- Küçük başlayın: Bir A4 kâğıdı kullanarak başlayın.
- Kâğıt yerine tabletler kullanılabilir.
- Hikâyeler için “Bir Kahramanın Yolculuğu’nu” şablon olarak kullanabilirsiniz.
- Statükodan yeniliğe, keşfe, değerlendirmeye, erkenden benimsemeye ve yayılmaya doğru bir şablon kullanın.
Örnekler
- Uzun etkinliklerde yaratıcılık gerektiğinde tazelenmek için.
- Bakış açısında büyük farklılıklar olduğunda ve grup tekdüzelik yaşadığında.
- Konuşmalar yapıldıkça çizimlerin oluşturulduğu bir etkinliğin ya da konferansın görsel fasilitasyonunda.
- Karmaşık bir proje üzerinde çalışırken belirsiz ya da gizli ilişkileri ortaya çıkarmak için (Örneğin bir doktora öğrencisi Beraber Resmet sayesinde evreka anı yaşamıştır).
- Vizyon cümlesinin hayata gelmesine yardım etmek için (özellikle görsel yönlü insanlar için).
- Bireysel çalışmalarda sözsüz ya da gizli yaklaşımlara meydan okumak için.
Atıf: Özgürleştiren Yapı Henri Lipmanowicz veKeith McCandless tarafından geliştirilmiştir. David Sibbet (The Grove) ve Angeles Arrien’den (bakınız Signs of Life) esinlenilmiştir.
Özgürleştiren Yapılar’ın tamamına buradan erişebilirsin.